Zaplaví aj nás?

Autor: Štefan Lieskovský | 11.3.2011 o 6:24 | (upravené 11.3.2011 o 6:34) Karma článku: 5,39 | Prečítané:  1136x

  „Tsunami obezity", tak nazvali lekári vlnu obezity, ktorá sa šíri svetom. Podľa výsledkov výskumného tímu špecialistov z Imperial College London, Harvard a Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) sa počet ľudí trpiacich nebezpečným stupňom nadváhy oproti roku 1980 zdvojnásobil. Viac ako pol miliardy ľudí, čo je takmer 1 z deviatich dospelých je klinicky obézny, u žien je to jedna zo siedmych , u mužov jeden z desiatich.  

 

Úmerne šíreniu obezity sa šíria aj  mýty okolo nej.  Aplikácia nesprávnych presvedčení       môže  spôsobiť viac škody ako úžitku. Tu je niekoľko z nich.

1. Ak  drasticky znížim príjem  kalórií schudnem rýchlejšie.

Takéto drastické opatrenia majú skôr opačný  efekt. Vy ste vlastne  vaše telo „prepli do režimu hladovania." Organizmus teda spúšťa úsporný režim, spomalí metabolizmus   a výsledok je taký, že sa chudnutie spomalí alebo úplne zastaví.

 

2. Čím prísnejšia  diéta, tým lepšie to bude fungovať.

Najlepšia je pre organizmus vyvážená strava s obsahom proteínov, tukov aj sacharidov. Ak sa rozhodnete jednu skupinu úplne vylúčiť môže to priniesť krátkodobý výsledok, ale po čase budete z toho unavený. Môže dôjsť k úbytku svalovej hmoty, nedostatku živín a celkovej únave.

 

3. Nesmiem jesť po osemnástej hodine večer.

Spokojne môžete jesť aj večer, dôležité je aby ste týmto jedlom neprekročili váš potrebný denný príjem energie. Ak ste aktívny napríklad do 23 hodiny bolo by hladovanie zbytočným trápením.  Naopak  ľahké občerstvenie prispeje k vášmu  pokojnému spánku .   Mali by ste sa však vyhnúť sacharidom a ovociu vo večerných hodinách.

 

4. Nemám dostatočne pevnú vôľu aby som schudol.

Pevná vôľa je iba časťou úspešného chudnutia. Dôležité sa ďalšie faktory ako  celkové pozitívne nastavenie mysle, správny výber potravín, pravidelná fyzická aktivita a podpora okolia. Stratégia  založená len na obmedzovaní nie je dlhodobo udržateľná.  Tvrdé stravovacie obmedzenia a  odopieranie všetkých obľúbených jedál  môže viesť k úplnému oslabeniu vôle a návratu  k prejedaniu. Výskumy potvrdzujú, že veľa tvrdých diét takto skončí.

 

5. Nebudem meniť svoje stravovacie návyky, stačí keď pridám viac pohybu.

Pohyb a rekreačný šport je výborná vec, napríklad  odbúrava stres, prospieva srdcovo cievnemu systému, zlepšuje spánok a tiež pomáha spaľovať nadbytočné tuky. Jeho úloha pri redukcii hmotnosti je však niekedy preceňovaná. Ľudia si často myslia že sa hýbu viac ako to  v skutočnosti robia. Ak by napríklad 80 kg muž chcel bez akýchkoľvek zmien stravy spáliť kilogram tuku za týždeň musel by prejsť denne 15 kilometrov. Tento prepočet sa môže meniť  v závislosti  od rôznych faktorov ako  napríklad intenzita pohybu a  členitosť terénu. Otázkou je,  koľko ľudí si nájde čas a energiu prejsť aspoň 5 km denne?

 

Samozrejme, koľko ľudí toľko názorov. Ani  v odborných kruhoch nevládne zhoda. Obezita, jej príčiny a riešenia sú  stále predmetom výskumu. Pre tých, ktorí nechcú aby ich tá vlna pohltila stojí za to si doplniť informácie a vykročiť správnym smerom.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?