Táto udalosť bola spájaná s obrovskými nádejami . Skutočne, prvé správy o účinkoch prohibície boli pozitívne: poklesla zločinnosť, utužil sa rodinný život, zlepšili sa celkové zdravotné a sociálne pomery. Po krátkej dobe sa však prejavili silné negatívne účinky
- tajné pálenie a pašovanie alkoholu spojené s rozvojom silných gangov, ktoré to organizovali. Prohibícia nakoniec problémy súvisiace s alkoholizmom nevyriešila, ale napomohla vzniku praktického a spoľahlivého systému predaja . Pašeráci v tom období boli odmeňovaní podľa množstva alkoholu a niekoho napadlo, že ich odmení aj za zapojenie ďalších komplicov do obchodu. Výsledkom bolo, že po niekoľkých rokoch predaj alkoholu prekročil úroveň pred zákazom. Za skutočných zakladateľov a priekopníkov multilevel marketingu sú považovaní Jay Van Andel a Rich De Vos, ktorí sa v roku 1949 stali nezávislými distribútormi pre spoločnosť Nutrilite. Práve tu začali pracovať s princípom pákového efektu na znásobenie ich úsilia. V roku 1959 sa oddelili od spoločnosti a založili vlastnú spoločnosť Ja-Ri Corporation, čo bol vlastne vznik Amway. Postupne vznikali ďalšie a ďalšie spoločnosti. Tak ako sme si povedali už v úvode, všetko sa dá využiť, ale aj zneužiť. Vznikli rôzne pyramídové schémy, ktoré pod pláštikom marketingu oberali ľudí o peniaze.
Výsledkom toho bola v roku 1975 žaloba FTC (Federal Trade Commision) proti Amway a ďalším tridsiatim firmám za nelegálne podnikanie. Po viac ako štyri roky trvajúcom súdnom spore, súd uznal multilevel marketing za riadny a legálny spôsob distribúcie a predaja výrobkov. V osemdesiatych rokoch minulého storočia s nástupom osobných počítačov prišiel aj veľkých rozmach odvetvia network marketingu. Skutočný prelom nastal s nástupom internetu. Internet, ktorý vlastne vznikal v podmienkach sveta deliaceho sa na dva tábory počas studenej vojny sa stal fenoménom. Umožnil rozmach a budovanie biznisu v globálnom
celosvetovom rozmere.